Trendy vo svete cyklistiky sa postupne menia a vyvíjajú. Všetky časti bicykla prešli rôznymi inováciami, ktoré si získali fanúšikov pre ich komfort, praktickosť alebo prémiový dizajn. Keďže je plášť jediná vec, ktorá spája bicykel so zemou, kladie sa na to o to väčší dôraz. Okrem vzoru a šírky môžeme zmeniť aj tzv. grip, teda zlepšiť priľnavosť plášťa k povrchu a eliminovať (alebo výrazne znížiť) defekty. Tak sa dostali na trh takzvané “bezdušové plášte” a bezdušové kolesá (v anj. tubeless), ktoré prinášajú so sebou veľa výhod, ale aj pár komplikácií, ktoré si človek pred zmenou musí uvedomiť. V tomto článku sa vám pokúsim tento trend predstaviť, jednoducho priblížiť a pomôcť pri rozhodovaní, či na takúto technológiu prejsť alebo nie.
Čo to vlastne je?
Bezdušové plášte sú technológia, pri ktorej sa v kolese nenachádza duša, ale takzvané “mlieko” (tekutý tesniaci tmel na báze syntetického kaučuku), ktoré slúži na zalepenie prípadných defektov. Pri bezdušových kolesách (a plášťoch) hovoríme o tzv. virtuálnej eliminácii defektov. Inými slovami, o defekte sa zvyčajne dozvieme až keď meníme starý tmel za nový. Bezdušové kolesá sa vo veľkej miere presadili a používajú sa hlavne v MTB,
kde sú defekty častejšie a výmena duše by bola teda častejšia. Existujú aj bezdušové varianty pre cestnú cyklistiku a gravel. S technológiou „tubeless“ prišla firma Mavic (v spolupráci s Hutchinson (pneumatiky)) začiatkom milénia, ku ktorej sa postupne pridali ďalší hráči na trhu. Pôvodne boli bezdušové technológie (predovšetkým plášte a ráfiky) rozdelené do 2 skupín – plnohodnotné bezdušové plášte a ráfiky (tubeless) a tubeless-ready (TLR).
Dnes toto rozdelenie už nie je tak aktuálne a výrobcovia ponúkajú plnohodnotné bezdušové riešenie už ako TLR (systém pripravený ako pre bezdušové pneumatiky, tak aj pre klasické dušové). To, či máte TLR ráfiky (kolesá) a pneumatiky na vašom bicykli, je možné zistiť priamo z informácii na ráfikoch a pneumatikách. Väčšina nových horských bicyklov sú dnes ponúkané na trhu vo verzii TLR, ale s dušou, takže prerobenie na „tubeless“ znamená len
výmenu ventilkov.
Poznámka: Bezdušový tmel nie je vyslovene nutný pri konverzii na bezdušový systém. Kompatibilita plášťov a ráfikov (kolies) umožní 100% konverziu aj bez „mlieka“. Je však odporúčaný, lebo jeho ďalšou úlohou je (okrem virtuálnej eliminácie defektov) aj zatesniť pripadne netesnosti medzi plášťom a ráfikom, čím zvýši pravdepodobnosť úspechu konverzie.
Výhody
Sezóna bez defektov – ako som spomenul vyššie, vďaka bezdušovým plášťom a tesniacemu tmelu v pneumatike virtuálne eliminujeme defekty. Typickým problémom dušových plášťov je prerazenie duše o ostrú hranu ráfiku v teréne pri podhustených pneumatikách. Riešením je vysoký tlak v pneumatikách, čo však výrazne znižuje grip. Pri bezdušových plášťoch toto nie je problém. Práve naopak.
Lepšia priľnavosť pneumatík v teréne (tzv. grip) a pohodlie – vďaka bezdušovým plastom je možné znížiť tlak vzduch v plášťoch na výrazne nižšie hodnoty a tým zabezpečiť väčšiu priľnavosť plášťa v teréne ako v priamom smere jazdy, tak aj v náklone (na trailoch) pri agresívnej jazde.
Vyšší komfort (tlmenie) – bezdušové plášte je možné výrazne podhustiť pre agresívnejšiu jazdu v teréne a pritom zachovať dobré jazdné vlastnosti pri presune mestom. Vďaka tomu prispievajú k vyššiemu komfortu a lepšie tlmia, čím prispievajú k pohodovej jazde.
Možnosť použitia vložky do plášťa – bezdušové kolesá (plášte) umožňujú použiť vložky do plášťov (tzv. tire inserts), ktoré zabezpečia núdzový dojazd v prípade prerazenia (alebo prerezania) plášť (inými slovami, jazdec môže pokračovať v núdzovej jazde).
Nevýhody
Vyššia štartovacia cena – položky ako samotné bezdušové plášte, ráfiky (prípadne celé kolesá), ventilky a/alebo spomínané „mlieko“ sa určite na stave vášho účtu prejavia (záleží samozrejme od značky, modelov atď.).
Vyššia hmotnosť – bezdušové plášte sú ťažšie (sú hrubšie) a v prípade použitia tesniaceho tmelu sa celková hmotnosť vyšplhá vyššie ako pri klasickom dušovom riešení. Vyššia hmotnosť je kompenzovaná lepšími jazdnými vlastnosťami v teréne.
Náročnejšia inštalácia – na rozdiel od normálnych kolies je pri „bezdušákoch“ potrebných viac komponentov ako veľkokapacitná pumpa (poprípade tire booster alebo kompresor s väčším vzdušníkom), pri čom treba mať viac trpezlivosti (a skúsenosti), napríklad s lepením tesniacej pásky na ráfik.
Údržba – Bezdušové kolesá vyžadujú údržbu. Pravidelne sa kontroluje stav „mlieka“ v pneumatike, raz ročne (zvyčajne po sezóne) sa odporúča jeho výmena (kvalita a účinnosť tmelu klesá v závislosti na teplote a dĺžke použitia). Odporúča sa aspoň raz počas sezóny tmel dolievať.
Kompatibilita – hoci sú dnes používané bezdušové systémy vysoko kompatibilne naprieč výrobcami, nájdu sa „nekompatibility“, kedy konverzia nebude úspešná. Je dôležité túto kompatibilitu medzi výrobcami overiť pred konverziou. Nie je odporúčané tmely v pneumatike vzájomne miešať.
Poznámka: Ani bezdušový tmel nie je 100% účinný a má svoje limity. Väčšina výrobcov udáva maximálnu veľkosť defektu v plášti do 5mm (reálna skúsenosť je okolo 3mm). Väčší defekt alebo bočný prieraz pneumatiky (napr. rozrezanie bočnice plášťa o ostrý kameň/skalu) tmel nedokáže zaceliť. V takom prípade je potrebne použiť dušu alebo tzv. tire inserts pre núdzový dojazd a následne plášť opraviť.
Zhrnutie: Oplatí sa táto konverzia?
Bezdušové kolesa nie sú pre každého. Pokiaľ vás cyklistika (či už ta horská alebo cestná/gravel) baví a chcete sa posúvať vpred bez obmedzení súvisiacich s defektom, tento typ technológie bude nápomocný, odstráni vám veľa problémov a ušetrí kopec času počas výjazdu. Na druhej strane budete tráviť čas s údržbou bezdušových kolies, alebo údržbu vašich kolies zveríte odbornému cykloservisu. My odporúčame prechod na bezdušové plášte (a kolesá) všetkým športovo a výkonnostne ladeným bikerom a cestným cyklistom, pre ktorých je eliminácia defektov a lepšie jazdné vlastnosti (väčší grip v teréne) prioritou. Pre rekreačného cyklistu, ktorý nemáva veľa defektov a ambície v teréne alebo na ceste, je táto konverzia otázna (a nemusí dávať ekonomický zmysel).
Odporúčanie: Aj na základe osobných skúsenosti odporúčame voziť so sebou náhradnú dušu, motáky a pumpu (alebo CO2 bombičky), lebo aj napriek hrubšej bezdušovej pneumatike a vysokej efektivite tmelu v pneumatikách - čert nikdy nespí.